d'Ommerdieck-header

Ontstaan

d’Ommerdieck is op 25 mei 1978 opgericht op initiatief van de bond en waar bekend was dat er inwoners van dat dorp elders korfbalden. Dat was in Nieuwleusen het geval. Die korfbalden bij de Sport Vereniging Dalfsen.

De propagandaman van de afdeling Oost, Jan Drost ging tot actie over. Met goedkeuring van de voorzitter van afdeling korfbal SVD, werden Han Monteiro en Nico van de Wetering benaderd, die wilden het wel eens proberen.
In kranten werd gevraagd wie er zin had om in Nieuwleusen te korfballen. De 1e reacties waren goed; 24 mensen melden zich aan.
Daar waren ook oud-korfballers bij die zich in Nieuwleusen hadden gevestigd maar gestopt waren met korfballen. Ook mensen uit Nieuwleusen die nog nooit gekorfbald hadden en nieuwsgierig waren. Op 25 mei werd er in huize van de Wetering de oprichtingsvergadering gehouden. De heren Schulting en secretaris van afdeling Oost waren hier bij aanwezig.

accommodaties en locaties

In het begin werd er in de zomer gespeeld op het voetbalveld van USV aan de Paltheweg, en in de winter gekorfbald in de sporthal “de Trefkoele” in Dalfsen, want in Nieuwleusen was toen nog geen sporthal. Een jaar later (in 1979) werd er al voor het eerst verhuisd. Er werd toen met USV mee verhuisd naar de kern van het dorp en daar trainden en speelden op het trainingsveld van USV. Ook werd in 1979 de bouw van de sporthal de Schakel afgerond, zodat de zaalcompetitie ook in eigen dorp gespeeld kon worden. We bleven buiten korfballen op het trainingsveld van USV, tot het ogenblik dat een scheidsrechter het veld afkeurde voor een wedstrijd, en de Bond dit voorstel overnam. Er mochten geen ompetitiewedstrijden meer op gespeeld worden.
Hiermee werd de gemeente van Nieuwleusen voor het blok gezet, en zij verzorgden daarop in 1987 het sportveld aan de Bosmansweg, bereikbaar via het paadje aan de Kievitlaan, en later bereikbaar via het mooie fietspad. Voor onze vereniging was het ook erg spectaculair dat we even later onze eigen kantine kregen, door de helft van de voormalige kleuterschool de “Prinsenhof” te verplaatsen op een platte wagen. Jarenlang hebben we toch ons eigen plekje gehad daar.

Nieuw!

Totdat begin 2010 na jaren overleg en vergaderen akkoord gegeven werd voor het aanleggen van kunstgras en een verplaatsing van onze vaste plek aan de bosmansweg naar het klaverblad waar we nu gevestigd zijn. Grote veranderingen in het middengebied van Nieuwleusen waar wij als kleine vereniging een belangrijke rol in gespeeld hebben. Met name Jan Fieten en Harry van Leussen hebben hier, in het begin zelfs naast hun bestuurlijke taken en vergaderingen, erg veel extra vergaderingen voor bijgewoond. Met als resultaat iets waar ze de rest van hun leven trots op kunnen zijn. Een betere accommodatie (al is de definitieve kantine nog in aanbouw) met kleedkamers vlakbij.

Kunstgras geeft een betere ondergrond om op te korfballen, kunstgras vertoond meer overeenkomsten met de zaal, waardoor hopelijk het aantal blessures door de overgangen tussen zaal- en veld verminderd worden. En tot slot niet onbelangrijk: een plek om te korfballen waar veel mensen het zien, en niet meer verscholen achter wat bosjes, bereikbaar via een klein onverlicht paadje. Nee: Midden in de 6 torenhoge schijnwerpers, met honderden mensen die maar even over de schouder hoeven te kijken en kunnen zien hoe attractief het korfbalspel kan zijn.